מה לא כדאי לעשות בראיון עבודה?

אם אתם לפני ראיון עבודה שחשוב לכם לעבור בהצלחה, עברתם על כל השאלות האפשריות ואיך תענו עליהן, קראתם קצת על הארגון כדי להיות מוכנים ושיננתם תכונות חיוביות ותכונות שליליות שלכם בעבודה –  זה מצוין, אך לא מספיק.

ראיון עבודה הוא סיטואציה מלחיצה עבור רובנו, ויש בו אפקט רב לחוסר המודעות שלנו. למשל, ברור לנו למה עזבנו את מקום העבודה הקודם, אבל האם אנחנו מודעים כיצד יפרש המראיין את הסיבה? מה הגוף שלנו משדר במקביל? האם אנחנו מודעים לטון הדיבור שלנו? לא תמיד…

לפיכך, כמה טיפים ממוקדים: מה לא כדאי לעשות בראיון עבודה:

  1. לא לאחר –  איחורים באופן כללי זו נטייה בעייתית, על אחת כמה וכמה איחור לראיון עבודה, ולו רק משום הרושם הראשוני שזה מותיר על המראיין. איחור עשוי להתפרש כזלזול במשרה, במקום העבודה ובמראיין, או לחילופין כחוסר אחריות, חוסר תכנון או קושי לעמוד בזמנים. לפיכך, תכננו את ההגעה שלכם לראיון עבודה בקפידה, בדקו איפה בדיוק מתבצע הראיון, כיצד ניתן להגיע לשם, כמה זמן זה עשוי לקחת ותמיד תמיד קחו מרווח ביטחון של לפחות 20 דקות. מקסימום, הרווחתם קצת זמן לשתות קפה לפני שנכנסתם. במידה ותכננתם ועדיין משהו השתבש- הקפידו להרים טלפון, להתנצל ולעדכן באיחור.
  2. שימרו על כבוד מקומות העבודה הקודמים – גם אם עזבתם את מקום העבודה הקודם שלכם מהסיבות הכי מוצדקות, גם אם היחס שם היה נוראי, גם אם שיקרו לכם לגבי התנאים וכו’… האם לבוא ולשפוך את כל המרמור והתסכול שלכם מכך בראיון עבודה למקום חדש? האם זה מה שיאיר אתכם בצורה החיובית ביותר? כנראה שלא. אם עזבתם כי הבטיחו לכם תנאים מסוימים ולא עמדו בכך, אין בעיה לומר זאת רק שימו לב כי הדרך בה אתם מציגים את העניין, צריכה להיות נקייה מרגש (בעיקר אם הוא שלילי), עניינית מאוד ועדיין מכבדת את מקום העבודה הקודם.
  3. קשר עין –  המראיין שאל שאלה, יש לכם אחלה תשובה לתת לו. עניתם באופן מדויק, ממוקד, מפורט וכו’ אבל מה, כל העת הסתכלתם דרך החלון או בהיתם בנקודה בקיר. התנהגות מסוג זה עשויה להתפרש אצל המראיין כהתחמקות, חוסר ביטחון עצמי, אולי אפילו חוסר אמינות (כאילו אתם לא מאמינים באמת בתשובה שלכם, ולכן קשה לכם להסתכל עליו) ועוד. שימו לב כי בראיון עבודה הנכם מנהלים שיחה לכל דבר. הקפידו על קשר עין עם המראיין.
  4. לא להשתלט על הראיון–   שימו לב כי בעת המענה שלכם על שאלות המראיין, אינכם מאריכים בתשובת יתר על המידה, חוזרים על אותם נקודות בניסוח קצת שונה ונכנסים לנושאים לא רלוונטיים לשאלה. יתרה מכך, אסור לשכוח כי מי שמנהל את הראיון הוא המראיין ולא אתם (גם אם אתם רגילים להיות בפוזיציית הניהול עפ”י רוב). לכן, כבדו את בקשות המראיין, הקפידו לענות על מה שהוא שאל ולא מה שבא לכם לספר, השתדלו להקשיב לצד לדבר, ולסיכום- שימו לב כי אינכם משתלטים על השיח.